Tags

, , , , ,

“It’s the story, not he who tells it.” Stephen King.

I december 2009 ændrede jeg min hjemmeside fra steenlangstrup.dk til mxrket.dk, fordi jeg var gennemtræt af kulturlivets evige fokus på kunstneren frem for værket.

Det er ikke noget nyt, at man fokuserer mere på kunstneren end værket som sådan – det er al snobberis moder – og meget lettere at formidle – men jeg synes, vi er nået helt derud nu, hvor vi har lettere ved at forholde os til kulturpersonligheder, der ikke har et værk til at forstyrre illussionen. Årets popstjerne kommer gerne fra X-Factor f.eks. og topper ved showets finale, længe inden han/hun har et værk at komme med. Og når det så kommer, så orker vi det faktisk sjældent.

Jeg ville bringe fokus – i hvert fald i mit eget tilfælde – tilbage på værk og indhold, på det det virkelig drejede sig om: Passionen for gys.

Derfor fjernede jeg alt materiale om mig selv, biografisk som bibliografisk, backlist, tanker, alt fra hjemmesiden. Der var ikke engang et billede af mig til at starte med.

Klik på billedet og besøg MØRKET-WEBSITEMØRKET skulle ikke handle om min person. Jeg nægtede at være et brand. Skulle der være et brand, måtte det være Mørket.

Mørket tog udgangspunkt i min passion for gode gys. Det skulle være et sted, hvor man kunne læse om gys (ikke bare mine egne værker); et sted, hvor jeg kunne dele ud af min passion – og et sted, hvor man kunne få sig et lille gys også.

De eneste bøger som blev omtalt, var enten dem forskellige fagfolk og andre, der deler min passion, fortalte om i underdelen Mit Livs Gys, og så de bøger, der blev udgivet som en del af Mørket. Det er blevet til fire bøger indtil videre – og de to af dem er antologier, ment som hyldester til gyset – og igen i Mørkets ånd en måde at dele ud af passionen for gys: POE var en markering af Edgar Allan Poes 200 år i 2009, mens SKYGGER var et forsøg på at vise den danske gysertradition i novelleform.

Og ja, når jeg gør noget, så bestræber jeg mig på at gøre det 100%. Så ikke nok med, at jeg gjorde mig usynlig på hjemmesiden – jeg valgte også at undlade at sende bøger til anmeldelse og sagde længe nej tak til interviews.

I stedet fokuserede jeg på at skrive trilogien PLANTAGEN. Det arbejde er nu næsten ovre, sidste bind går i tryk sidst på året. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har nydt stilheden, roen til at koncentrere mig om værket, om at skabe – uden at skulle forholde sig til en masse presseomtale, som sgu ikke altid har fanget meningen i det, de skriver om.

Men måske var det ikke helt gennemtænkt. I hvert fald har jeg modtaget en usædvanlig stor mængde emails fra læsere, som har savnet materiale om mig, mine værker – og mine motiver og tanker med værkerne. Jeg havde måske ikke forventet, at de ting virkelig blev læst i det omfang.

Nu er PLANTAGEN som sagt skrevet færdig, og måske er det på tide at stikke hovedet op af bombeskjulet og stå ved, at jo, der er også en kunstner bag det hele.

Mxrket.dk er midt i en mindre omlægning, hvor nye dele vil opstå og andre vil falde bort, og denne blog er en del af den omlægning.

Bloggen hører ind under Mørket-paraplyen, men er samtidig et selvstændigt medie. På den måde kan jeg vise lidt mere af mig selv uden at forvandle Mørket til noget helt andet.

Her på bloggen vil du med tiden kunne finde biografisk og bibliografisk materiale, ligesom du vil kunne læse om mine tanker og mål med mit kunstneriske virke (som man siger).

Velkommen!