Tags

, , ,

Der er en bog mere, jeg gerne vil anbefale til sommerferiens hængekøje. Den hedder The Amityville Horror og er en lille klassiker i sin subgenre. Den er skrevet af Jay Anson, og både bog og forfatter var gået hen over hovedet på mig, sikkert fordi den vist aldrig er oversat til dansk, trods kultstatus i USA og en række filmatiseringer.

Jeg havde næppe læst den, hvis det var for to ting: Facebook-app’en Visual Bookshelf og rapperen Eminem. Tilfældighederne ville nemlig, at hver gang jeg loggede på Visual Bookshelf foreslog app’en mig at læse The Amityville Horror. Normalt er jeg ret kold over den slags. Det er ofte købt og betalt, og tager mere udgangspunkt i forlagets vilje til at betale end mine læsevaner – som når saxo.com foreslår en lyserød femikrimi, når man har bestilt seks bloddryppende torture bøger.

Men så var der jo lige Eminem. For hver gang bogen blev anbefalet, begyndte jeg nynne/smårappe for mig selv fra Eminems Amityville:

Mentally ill from Amityville/Accidentally kill your family still/Thinking he wont, God dammit he will/Mentally ill from Amityville.

Nå, ja, så endte jeg med at blive nysgerrig. Som sagt før, jeg læser ikke bøger af forventning, men af nysgerrighed.

Bogen i sig selv så ikke ud af meget. Den var rød og viste et hvidt hus bag nogle lidt hjælpeløse Photoshop-flammer. En kort tekst på forsiden lovede, at denne bog ville ‘scare the hell out of you’ og den slags står der jo på dem alle sammen.

Det var bare sandt denne gang. The Amityville Horror skræmte mig på en måde, som INGEN bog har gjort før. Den er skrevet i et distanceret, køligt sprog, som blot beskriver fakta. Underspillet uhygge, så det batter!

Handlingen er egentlig klassisk. En familie flytter ind i et hjemsøgt hus. Vi følger dem de fire uger, de bor i huset, før de flygter fra det i rædsel. Slutningen er en kedelig prut, men vejen derhen er så fucking uhyggelig, at jeg i en periode skulle bekæmpe trangen til at sove med lyset tændt! Den gik rent ind.

Den skræmmer på samme dokumentariske måde som filmen Paranormal Activity, og hvis du gøs igennem over den film, skal du virkelig unde dig selv at læse The Amityville Horror.

En sjov lille krølle på historien er, at bogen er copyrighted både af forfatteren Jay Anson og bogens to hovedpersoner George og Kathleen Ludz. Det påståes nemlig, at bogen ikke er fiktion, men en sandfærdig beretning om, hvad der skete, da familien Ludz flyttede ind i huset i Amityville.

Om det er sandfærdigt eller ej, ved jeg ikke, jeg håber det ikke, men huset findes i virkeligheden, og sidste år var det faktisk til salg.