Tags

, , , ,

En selvudgivers bekendelser

Der er mange fordele ved, at man som forfatter vælger at udgive sine bøger selv. Der er store kunstneriske som økonomiske gevinster at hente, men der er også udfordringer, man selv må slås med. Vejen fra drøm til virkelighed er for selvudgivere, præcis som for alle andre kunstnere, showbisser og kulturpersonligheder, lang og fuld af op- og nedture.

Der skrives og siges en del om selvudgivere i disse år, og det er ofte præget af en god portion fordomme – eller uvidenhed. Det synes jeg er ærgeligt, så jeg har besluttet at dele lidt ud af mine erfaringer, viden og tanker om at være selvudgiver her på bloggen.

Jeg startede selv mit eget lille forlag, 2 Feet Entertainment, i 2002. Det var behovet for kunstnerisk at få friere tøjler, der drev mig i første omgang, men under det var der også et behov for selv at tage ansvaret for mine bøger og mit forfatterskab.

Der er gået mange år siden da. Jeg har høstet mange erfaringer, både gode og dårlige. Jeg har set bogbranchen ændre sig, på godt og ondt, i løbet af de år. Jeg har udgivet bøger, jeg har tjent godt på, jeg har udgivet andre, jeg har tabt penge på. Jeg har selv forhandlet filmrettigheder, lydbogsrettigheder, radiodramarettigheder, udlandsrettigheder etc.

Bogbranchen forandres hastigt i disse år. Mange af de forhindringer, man mødte som forfatter, der gerne ville have sine ting ud i verden, forsvinder dag for dag. Vejen fra forfatter til læser bliver kortere og frem for alt mere direkte.

Går du selv og overvejer at starte forlag, så læs med i de næste måneder.