Tags

, ,

En selvudgivers bekendelser 2

Hvis du går og leger med tanken om at starte eget forlag – eller måske bare selvudgive en enkelt bog – så er der altså mange gode grunde til, at det kan være en dårlig idé. Ikke at sætte sig ind i dem, før man kaster sig ud i det, vil svare til at køre bil med bind for øjnene.

Du skal ikke narre dig selv til at tro, at det er nogen let opgave at slippe godt fra at selvudgive sin bog. Af alt, hvad du kan læse om at selvudgive, kan dette blogindlæg let gå hen og være det mest vigtige. Du bør forholde dig til hvert og et af de følgende punkter, før du så meget som begynder at spekulere over, hvordan man får et ISBN-nummer.

Her følger 15 gode grunde til, at du IKKE skal selvudgive din bog.

#1 – DU KAN TABE MANGE PENGE

Det er ikke gratis at starte forlag. Det kræver investeringer. Har du pengene til det? Tør du risikere at tabe dine sparepenge? Har du råd til at tabe dem? En fejlslagen udgivelse kan let koste familiens sommerferie. Hvis du overvejer at gå ud og låne pengene, så glem det. Det er en meget dårlig idé at låne penge til at selvudgive. Hvis du ikke har pengene, og hvis du ikke har råd til at tabe dem, så skal du slet ikke overveje at selvudgive.

#2 – DU SKAL KUNNE STYRE DIN ØKONOMI

Mangler du altid penge sidst på måneden? Fristes du alt for ofte til at købe ting, du ikke har råd til? Skal din selvudgivelse have bare den mindste chance for at løbe rundt, eller tjene penge, skal du kunne magte at holde udgifterne nede. Er det ikke et af dine talenter, så glem det, og søg i stedet job i en bank.

#3 – DET ER MEGET SVÆRT AT TJENE PENGE PÅ LITTERATUR

Det gælder alle former for kultur, ikke kun i det litterære hjørne, at det bliver stadig vanskeligere og vanskeligere at tjene penge på sit virke. Kulturlivet er under pres fra to sider: Dels er der voldsomme offentlige besparelser hele vejen rundt, og når det bliver sværere at lave film, køber filmselskaberne færre filmrettigheder til forfatternes bøger etc. Det gælder al kultur, på kryds og tværs. Dertil er ophavsrettighederne også under pres – den nye digitale verden, udfordrer kulturlivet på selve kernen i vores overlevelse: Ophavsretten.

Oven i alt dette, så skal du vide, at selvom der aldrig er blevet solgt så store oplag af bestsellere som i disse år, så har det faktisk aldrig været sværere at sælge bøger, der ikke bedstsælger. Som selvudgiver vil du have særdeles svært ved at finde nogen, der vil købe eller videresælge dine bøger. Og med ‘særdeles svært’ mener jeg ‘langt sværere end du på nogen måde kan forestille dig.’

#4 – DU VIL NÆPPE KUNNE SÆLGE BØGER TIL SUPERMARKEDERNE

De fleste danske bøger sælges i dag gennem supermarkederne, der køber bøgerne i enorme oplag (til næsten ingen penge) af de største forlag. Deres eneste fokus er omsætning. De tager meget få chancer. Gå selv ned i dit lokale supermarked, noter forlagenes navne, og jeg lover dig, der vil ikke være selvudgivere imellem . Hvorfor skulle de tage chancen med din bog?

#5 – DU VIL NÆPPE KUNNE SÆLGE BØGER TIL BOGHANDLERNE

Det er en lille smule lettere end med supermarkeder, fordi der trods alt stadig findes boghandlere, der selv køber deres bøger hjem, og som kan finde på at gøre en ekstra indsats for en selvudgiver. Det betyder, at du måske kan få din lokale boghandler til at tage din bog hjem, og måske vil der endda blive solgt et par stykker. Men du må ikke undervurdere, hvor svært det er at sælge bøger til de danske boghandlere. Som selvudgiver bliver man meget ofte mødt med ‘Vi handler ikke med små forlags bøger’ eller ‘Vi fører kun kædeindkøbte bøger’ – og boghandlerkæderne indkøber nogenlunde som supermarkederne. Du vil blive overrasket over at opdage, hvor lidt interesserede danske boghandlere er i at høre nyt om danske bøger. Du vil næppe have fantasi til at forestille dig virkeligheden.

#6 – BIBLIOTEKERNE KØBER KUN FÅ BØGER I DAG

For fem-ti år siden kunne bibliotekssalget bære en udgivelse alene. Især hvis man var heldig og fik en okay lektørudtalelse (kvalitetsvurdering til bibliotekerne). Det kunne betyde et bogsalg i en størrelsesorden, som ville være utænkeligt gennem boghandlerne for en selvudgiver, og vigtigere endnu: bøger solgt til biblioteker giver også biblioteksafgift til forfatteren, som for mange af os er en af de vigtigste indtægtskilder.

I dag ser bibliotekerne sig ikke ‘kun’ som boghuse. Man har vendt sig mod mange andre medier og aktiviteter. Samtidig er der blevet sparet massivt på bibliotekerne i mange, mange år – og efter kommunesammenlægningen har mange filialer måtte lade livet. Bibliotekerne har også vænnet sig til at blive målt på deres effektivitet – det har resulteret i et biblioteksindkøb, der lægger sig stadig tættere og tættere op ad supermarkedernes.

Selv hvis du får en fremragende lektørudtalelse, er det i dag ingen garanti for noget videre bibliotekssalg. Som selvudgiver kan du let blive valgt helt fra.

#7 – SELVUDGIVERE ER BOGBRANCHENS PERKERE

Fordommene står i kø, når den etablerede bogbranche skal beskrive selvudgivere. Jeg er en af de få, der er sluppet nogenlunde fri af de værste fordomme, men det gælder for mig, som det vil for dig, at hver en fejl, hver en smutter, hvert et komma, der sidder forkert, vil blive fremhævet som bevis på, at selvudgivere ikke magter opgaven. Du vil blive mødt med disse fordomme igen og igen og igen. De vil blive præsenteret som viden, som indsigt, som erfaring.

Fordommene er ting som, at selvudgivere er sådan nogle, der ikke kunne få deres ting udgivet andre steder. At selvudgivere aldrig lykkes med deres tåbelige projekter. At selvudgivere er sådan nogle, der skriver til naboen og moster. At selvudgivere er talentløse og uduelige. At ingen selvudgivere nogensinde har opnået eller vil opnå succes. Det er fordomme opfattet som naturlove i branchen. Tro ikke, at der vil blive set med mildere øjne på dit arbejde.

#8 – DU VIL STÅ UDEN FOR DET LITTERÆRE DANMARK

Hvis du drømmer om at blive anerkendt som en stor forfatter på de bonede gulve – og det gør foruroligende mange forfattere – eller måske bare hænge ud med de store forfatternavne, så er det ikke et smart trick at selvudgive din bog. Som selvudgiver vil du hverken kunne blive medlem af nogen af forfatterforeningerne eller modtage nogen af de store legater – og de er altså meget store de legater. Den lette vej ind i varmen går gennem en udgivelse på et af de store forlag, allerhelst Gyldendal. Selvudgivere … tja, læse #6 igen.

#9 – DIN BOG VIL SIKKERT IKKE BLIVE ANMELDT ELLER OMTALT I PRESSEN

Det er KUN de helt store forlag, der har så gode kontakter til pressen, at de kan få anmeldelser og interviews alle de rigtige steder, når en ny bestseller lanceres – og de kan kun få sat hele møllen i gang med forholdsvis få bøger om året. Selvudgivere har pressen – hvis det ikke er anerkendte forfattere i forvejen – meget lidt lyst til at beskæftige sig med. Dette gælder også mange bøger udgivet på små, mellemstore og helt store forlag. Men hvem tror du selv, ligger nederst i den fødekæde?

#10 – EN OPLAGT SUPERMARKEDSBESTSELLER HAR DET BEDRE PÅ ET STORT FORLAG

Ligger din bogs indhold og kvalitet tæt op ad de bøger, som supermarkederne sælger tusindvis af, vil du skyde dig selv i foden ved at selvudgive den, da de store forlag kan sikre dig meget bedre adgang til dine læsere. De vil tage sig godt betalt for det, regn ikke med mange kroner pr solgt bog i et supermarked, men de vil kunne fremme din karriere meget mere effektivt, end du selv vil kunne, hvis altså det er oplagt bestsellermateriale, du har skrevet. Så kan du altid begynde at selvudgive, når du er blevet den nye Dan Brown, og tage hele fortjenesten selv.

#11 – EN DÅRLIG BOG HAR DET OGSÅ MEGET BEDRE PÅ ET STORT FORLAG

Det skurrer måske i nogens ører. Men sandheden er, at jo dårligere din bog er, jo mere vil du have brug for at have et stort, solidt forlag i ryggen. Med alle de odds og alle de fordomme, du vil have imod dig som selvudgiver, skal din bog være rigtig, rigtig god for bare at løbe rundt. Risikoen for at tabe penge er stor, og jo dårligere bogen er, jo værre ser det ud. De store forlag kan bedre løfte en halvskidt bog. Det har de stor erfaring i.

#12 – DET ER BENHÅRDT ARBEJDE AT SELVUDGIVE

Det er benhårdt arbejde at selvudgive. Tag ikke fejl af det. Du skal kunne magte at styre og overskue det hele. Du skal have evnerne til at varetage stort set alle opgaver, ikke bare omkring udgivelsen af din bog, men også mange år frem i tiden, fra at holde trykkerierne i nakken, så du får de aftalte bøger til aftalt pris og kvalitet, til alt pre-press arbejde, til pr, til logistik, til forhandling af sekundære rettigheder som oversættelser, film etc. Og selvom det sidste selvfølgelig er et luksusproblem, så kan det være utroligt stressende, når tingene endelig lykkes, fordi alt så har en tendens til at ske samtidig. Er du rustet til det? Har du evnerne? Har du den rette viden?

#13 – DET KRÆVER ET GODT NETVÆRK AT SELVUDGIVE

Alle bøger skal redigeres. Der skal læses korrektur. Du har brug for nogen, der kender en advokat, som er inde i juraen omkring ophavsret – og er til at betale. Bogen skal have et godt omslag. Den skal trykkes. Alt er lettere, hvis man kender nogen – eller hvis nogen kender én. Du har brug for viden og indsigt i en masse forskellige ting, som du måske ikke selv besidder, og skal du ud og betale dig fra det, kan det meget hurtigt slå bunden ud af din selvudgivelses meget spinkle økonomi.

#14 – DU SKAL SELV FORTÆLLE VERDEN AT DIN BOG ER FANTASTISK

Og det er ikke voldsomt troværdigt, når man selv gør det, vel?

#15 – HVIS INGEN ANDRE VIL UDGIVE DIN BOG, HVORFOR SKAL DU SÅ?

Hvis det ene forlag efter det andet har takket nej til dit manus, så er der måske en god grund til det. Det er ikke sådan, at forlagene ikke tager fejl, det sker skam. MEN du skal virkelig være sikker i din sag. For et dårligt manus bliver til en rigtig dårlig selvudgivet bog. Og du har alle de 14 forgående punkter imod dig i forvejen. Det er ikke det værd, hvis manus ikke holder. Vær kritisk. Du skal VIDE, at manus er mere end bare godt, før du kaster dig ud i at selvudgive det. Husk, at din bog på forhånd er dømt dårlig, når den er selvudgivet, og den skal rigtig rigtig god, hvis den skal lave om på det.

#16 – DU HAR INGEN ANDRE AT SKYDE SKYLDEN PÅ, HVIS DET GÅR GALT

Det er en ældgammel forfatterluksus at pive over, at forlaget ikke gør nok for at sælge ens værker. Den luksus har man ikke som selvudgiver.

… ER DER SLET INGEN GODE GRUNDE TIL AT SELVUDGIVE?

Der er skam mange, og der bliver flere hver eneste dag. Bogbranchen er i hastig forandring, og et par af overstående punkter vil snart være forældede. Næste gang vil jeg fortælle meget mere om, hvorfor du BØR selvudgive.