Tags

,

Et par ord om min nye novellesamling, ‘Amerikansk olie’.

 

Det er ikke et tilfælde, at temaet for mange af novellerne i ‘Amerikansk olie’ er den sociale arv.

Ja, jeg ved godt, at Danmark er et af de lande i verden, hvor den sociale arv vejer mindst, men det gør det altså ikke mindre trist, at den stadig vejer så tungt.

Jeg er selv mønsterbryder, har selv brudt min sociale arv, så det er måske meget naturligt, at emnet har optaget mig gennem livet.

amolieDer er meget mere i det sociale tilhørsforhold, i et menneskeliv, i et menneskes identitet, end økonomi og muligheder. Samfundsklasserne har alle deres egne omgangsformer, netværk, tilladte interesser og politiske holdninger, attitude, tøj, boligindretning, kultur, vold, prestige, måder at løse problemer på, humor, mad, psykologi – krydret med en ikke ubetydelig mistillid til andre samfundsklasser.

At bevæge sig fra et samfundslag til et andet, at bryde den sociale arv, kan være noget af en mundfuld, for man vil ikke bare være fremmed og skulle lære at begå sig i et miljø, hvor de ting, der var naturgivne, hvor man kom fra, falder helt igennem, man vil samtidig miste tilhørsforholdet til sin gamle omgangskreds. Der er en lang periode, måske livet ud, hvor man ikke vil føle sig hjemme nogen af stederne.

Det er en ensom og kold vej at bryde de sociale barrierer, og det stiller større menneskelige krav til en, end man måske lige forestiller sig.

Og det gælder begge veje. For det tvangsfjernede barn, der vokser op og gør karriere inden for IT, eller bankdirektørens søn, der går i hundene og ender på en bænk med en pose øller og en psykiatrisk diagnose.

Det er lettere at flytte til udlandet og begå sig, hvis man bliver i samme samfundslag, end det er at falde til i et anden dansk samfundsklasse end den, man blev født ind i.

De konflikter, de skæbner, der opstår i brudet med og i spillerummene mellem samfundsklasserne, hvordan vi holder hinanden fast, hvordan vi holder de andre fra livet, har optaget og inspireret mig meget, da jeg skrev novellerne i ‘Amerikansk olie’.

Ikke mindst, fordi vi lever i en tid, hvor mistilliden og afstanden mellem samfundslagene vokser massivt.