Tags

,

Et par ord om min nye novellesamling, ‘Amerikansk olie’.

 

amolieDem, der har læst med i løbet af årene, ved godt, at jeg holder af, at udfordre format, form, genre og hvad jeg ellers kan finde på. Så det er nok ikke verdens største overraskelse, at jeg også måtte lege lidt med, hvad en novellesamling er, og hvad noveller er. Jeg ved godt, jeg ikke er den første, der gør det, men det er heller ikke pointen at være den første. Pointen er, at man får flere strenge at spille på, flere muligheder som historiefortæller, når man bryder med opfattelsen af noveller som værende afsluttede forløb uafhængige af hinanden og i stedet lader dem gribe ind i hinanden, hænge sammen, spille op mod hinanden, føje nye synsvinkler til hinanden, give mere dybde.

Og det gør mange af novellerne i ‘Amerikansk olie’, så hvis du vil have det fulde udbytte, bør du faktisk læse bogen fra en ende af – og ikke plukke en novelle ud her og en anden der. Rækkefølgen er ikke tilfældig.

Snyd ikke dig selv.