Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Min nye novellesamling, ‘I lygternes skær’, indeholder elleve noveller, der alle har i hvert fald ét ben i gysergenren. Her fortæller jeg om den ottende novelle i samlingen.

AT DRÆBE EN VAMPYR

Endnu en bestillingsopgave. Denne gang til magasinet Litteratursider, som Litteratursiden stod bag. Magasinet kørte en serie, de kaldte ‘De fem benspænd’, hvor forfattere blev inviteret til at skrive en kort novelle ud fra fem benspænd. I 2010 var det min tur, og mit bidrag blev altså novellen ‘At dræbe en vampyr’.

De fem benspænd, jeg fik var, havde Susanne Staun fundet på:

— Max 5.500 tegn

— Der skulle være en kvinde med sort hår og spidse hjørnetænder med

— En scene skulle foregå i en vinduesløs kælder

— Ordet agterspejl skulle bruges

— Der skulle være en døvstum mand, der var nogenlunde i stand til mundret tale

Jeg havde et par gange tidligere leget med vampyrgenren, både i romanen ‘Blodets nætter’ fra 1996, og i novellen ‘Alene og et let offer’ fra samlingen ‘9 før døden’, men havde egentlig ikke forestillet mig, at jeg ville forsøge mig igen. Vampyrer var nemlig ikke længere noget, der hørte horror til, men var blevet noget mere romance-teen-agtigt noget, som måske ikke lige tiltrak mig.

Men nu skulle der være en kvinde med spidsehjørnetænder med, så den var svær at komme udenom. Jeg endte derfor med at skrive en novelle om en døvstum vampyrjæger, der fanger og dræber vampyrer i sin vinduesløse kælder, men … for der er jo men, der skal være et men … men det ‘men’ må du læse novellen for at finde.

Du kan bestille ‘I lygternes skær’ hjem hos din lokale boghandler, låne den på biblioteket eller købe den direkte af mig. Det sidste gør du lige HER.