Tags

,

Jeg har i dag modtaget tilsagn om et arbejdslegat fra Statens Kunstfond – og er sgu lidt kuldret i knolden over det. Og meget meget meget taknemlig.

Det er ikke bare en redning af årets økonomi, som altid er en usikker størrelse for mange forfattere, det er for mig også en anerkendelse af, at man er glad for, at jeg efter fem års skrivepause endelig har kunnet udgive en ny roman i år – og en god roman, også – ellers havde jeg med garanti ikke fået noget legat.

Men allermest, så rummer et arbejdslegat jo en forpligtelse til at skrive videre, skrive flere bøger, eller i hvert tilfælde en mere, og jeg tager det til mig og på mig, selvom jeg lige nu og her ikke aner, hvad det så kan blive til. Men man kan ikke modtage et arbejdslegat uden at kvittere med en bog en gang i fremtiden. Det skylder man.

Det vil jeg så begynde at summe over nu.

Tak til Statens Kunstfond – og til alle jer, der i løbet af de sidste fem år har prikket til mig for at få mig tilbage foran tastaturet.